Saturday, November 3

Cerita Cinta Gadis.


Berikan aku tinta dan sebatang kayu kecil, akan ku karangkan secangkir syair yang akan buat dunia berubah rasa dan juga fikiran mereka. Berikan juga aku secawan cinta, akan ku gubahnya menjadi madu bahagia selama lamanya. Ini cerita mereka. Cerita yang mereka  punya di dalam kotak hati yang sering bertukar figuranya: bahagia, derita, bahagia, dan lebih banyak derita dari bahagia. Cerita yang aku ukir di batu belas kasihan seorang saudara. Yang selalu mengintai kisah mereka.

Sungguh, cinta buatkan dia jadi bagai air mata awan yang tidak dirancang jatuhannya, dan orang yang memandang hanya mampu memandang tanpa mampu berbuat apa, hanya mampu meminta belas kasihan penciptanya. Tidak ada mampu menukar cerita cintanya, walau bagaimanapun perancangan dan gubahannya, walau bagaimanapun janji mereka. Tapi, dia bilang, ia bukan sekadar cerita, ia lebih dari sekadar segunung puisi drama dunia, ia lah kalimat kalimat indah dari syurga dunia atas paksinya. Ciptaan dia. Ya, pria itu. Pria itu yang buatkan dia jadi jasad tanpa rohnya, yang buatkan dia jadi setiap tujahan panah beracun tanpa arahnya, dan juga sekadar menjadi patung sembahan yang langsung tidak mampu berbuat apa apa. Kerana cinta.

   Pria itu aneh. Pria itu seorang pendita agung yang datang secara tiba tiba dalam hati dia, seperti seekor lebah yang menjeru sekuntum bunga mekar demi madunya, dan setelah itu, tidaklah dibuang cuma ditinggalkan, tidak seperti perumpamaan yang berbunyi ‘habis madu sepah dibuang’. Dia pula hanya melekat di kuntumnya, hanya membiarkan lebah itu hinggap dan merasa madu cintanya, walaupun sekadar sedetik dua detik cuma, nikmatnya lain daripada biasanya. Bukannya dia tidak pernah merasai cinta, cumanya, cinta yang datang kali ini aneh rupanya. Jauh dari jangkauan mimpi mimpi indah seorang manusia yang mengagungkan cintanya. Oh agungnya.
    
    Pria itu bisa buatkan dia terawang awang di tengah antara bumi panas derita dunia dan juga langit agung berisi syurga, dan juga khayalkan dia dengan arak cinta sucinya. Ah, juga lupakan dia dengan derita cinta masa lalunya. Juga jadikan dia jasad yang penuh warna warni katanya, bahasanya, bicaranya. Sungguh, pria itu mengubah segala galanya tentang dia. Detiknya sekejap cuma, tapi pria itu ubahnya seperti mengubah dunia! Perinya mencairkan setiap kepingan duka dan ego wanita punya dia.

Cinta mereka suci, bak salji memutih di waktu pagi. Bak embun yang jatuh menyembah bumi setiap pagi. Cinta mereka, jauh lebih agung dari semua penangan cinta agung sang dewa dewi dan segala entiti. Jauh agungnya mencapai infiniti, dan tingginya mencapai syurgawi. Tak dapat digambarkan dengan butir-butir bicara sang pemimpi. Juga tak dapat digambarkan oleh lukisan atas kanvas impian gadis ini.

   Setelah termeterai janji satu hari waktu mereka akan menamakan cinta itu bahagia, membina teratak dari gunung salji cinta mereka berdua, setelah penat gunung cinta mereka berdua dilelah, oh hari itu. Hari di mana segala arak, gunung, dan bunga cinta mereka hangus dalam satu bakaran berita yang membawa duka derita. Bahana berita itu yang hantar prianya ke syurga Tuhan, bukan bersama sama seperti janji mereka, tetapi hanya sang pria menuju ke sana. Tangannya hanya mampu mencapai gerbang syurga menghantar roh sang pria tetapi tidak mampu memasukinya. Oh gadis itu sedih. Airmatanya menggegar pohon pohon syurga teduhan sang pria. Awan yang membawa air mata gembiranya menanti hari bahagia, kini mencari bahu langit memuntahkan segala. Mencari awan lain berkongsi derita memuntahkan air mata jernih mereka.
    
    Sekarang, gadis itu mahu pamit dari dunia cinta yang dihulur dari pria mana pun. Dia sudah terpana dengan setiap satu cerita cinta gagalnya. Kali ini, dia hanya menunggu kematiannya. Yang mampu bawa dia berjumpa prianya. Yang mampu bawa dia naik ke langit arasy merayu Tuhannya untuk berjumpa sang pria. Yang mampu hantarkan dia oleh bidadadari syurga ke pohon teduhan prianya. Semuanya kerana sang pria, walaupun dia tidak tahu, prianya sudah bahagia bertemu bidadari sebenarnya. Di atas sana. 

No comments:

Post a Comment