Monday, February 20

eufemisme.

eufemisme. satu kata yang aku kira maksudnya dalam dari pandangan si akal singat, iaitu aku. menurut si penyampai segala maklumat yang tepat dan tak berapa tepat wikipedia, eufemisme itu adalah satu kata yang bererti, ungkapan yang lebih halus sebagai ganti ungkapan yang lebih kasar.

Jika dilihat dari sudut pandangan aku sebagai seorang perempuan, perempuan ini lazimnya lebih sinonim dengan eufemisme. Sebagai perempuan, mereka, eh kami lebih mementingkan perasaan orang berbanding lelaki. Ohh itu salah sebenarnya. Salah. Aku terlalu banyak pengalaman dengan perempuan yang langsung tidak menggunakan eufemisme dalam percakapan, perbualan seharian atau apa apa saja yang dipanggil aktiviti di atas muka bumi bulat ini. Itu juga termasuklah aku sendiri, pada waktu waktu tertentu dan mengikut situasi, sama ada aku menggunakannya secara terbuka, kasar atau halus mulus, atau apa saja perkataan yang ingin diguna untuk mencerakinkan maksud sebenar kata di atas.

Okayy, tujuan sebenar aku menulis entry ini, adalah kerana aku melihat perkataan ini ketika menonton rancangan dokumentari. Aku dah tak layan drama drama mengada di tv, contohnya vanilla coklat, teman tapi mesra, teman tak guna atau apa apa saja cerita yang aku anggap tak berguna untuk pemikiran singkat aku, aku akan berhenti tengok dengan segera.  Entah kenapa. Nak meningkatkan tamadun diri, aku tak perlukan drama drama itu. Err berlagak betul. Padahal dulu layan je. Kehkeh.

Okay, berbalik kepada cerita tadi, dalam dokumentari tersebut, diceritakan bahawa ketika zaman pendudukan Jepun di Tanah Melayu pada sekitar 1945, terlalu ramai wanita wanita muda belia pelbagai bangsa di Tanah Melayu telah ditangkap dan dijadikan 'wanita penghibur' untuk askar Jepun. ala ala geisha atau juga perempuan simpanan aku agak lah. Okay, berkait dengan perkataan eufemisme, frasa 'wanita penghibur' itu adalah eufemisme bagi digunakan menggantikan maksud sebenarnya iaitu wanita pelayan nafsu serakah seks syahwat dan sebagainya si tentera tentera Jepun. Itu eufemisme yang digunakan. Wanita penghibur? itu pun dah buat aku fikir lain. jadi bagi aku, tak adalah halus sangat perkataan yang digunakan. hehh. 

Okay, cerita lain. Bagi aku, perkataan eufemisme tidak digunakan dalam kehidupan seharian seorang wanita penting dalam hidup aku. Iaitu mama aku. Kalau ada pun digunakan, dalam kadar yang sangat sedikit. Beliau adalah seorang wanita yang sangat lurus straight tak ada serong dan bengkoknya ketika bercakap dan memberi nasihat, terutama ketika memberi nasihat kepada aku. Aku. Ya aku. Oleh sebab perangai aku yang sangat melampau, mengulang ulang kemelampauan tersebut, dan langsung tak makan saman, jadi mama aku telah menggunakan pendekatan dan metod terbaik, yang aku kira mampu menaikkan darah plus menyentap hati dan jantung aku suatu ketika dahulu ketika belum tahu menghargai kewujudan seorang ibu. Mak aku tak guna words comel comel tertib lendik untuk anak dara dia ni, sebab aku tak akan rasa tersentap. jadi sebagai gantinya, mak aku guna ayat power yang boleh buat aku bangun dan mulakan menutup mulut mak aku dengan buat segera apa yang dia bebelkan dengan penuh kasih sayang tu heh.

Contohnya, mak aku tak cakap, "raihan nabilah, bilik kamu semak sangat. kamu dah besar, dah boleh orang datang meminang pun. Pergilah kemas. " Itu langsung tak memberi kesan positif terhadap aku yang bebai tak dengar cakap ini. Jadi mak aku cakap, " Hang ingat ada orang nak ka kat hang kalau bilik macam tongkang pecah kapai karam ni? Nak letak kaki pun tak boleh. Hang pi kemaih lekaih sebelum mama bakaq semua kain baju hang."

Ayat ini sudah aku letak dalam cerita di bawah. Haa ini memang betul ayat semulajadi mak aku sejak aku kecik lagi, err entah sejak bila lagi. 

aku: Mama jom keluar outing. Seluar ini hilang. Baju sekolah hilang. Err yang itu hilang.

Mama: Hang ni kan semua benda nak hilang. Setiap minggu ajak beli baru. Tak reti jaga apa langsung. Tu lah mama malas beli apa apa tu. Itu kalau yang dalam seluar itu tak melekat lah, nak kencing mulalah cari tanya mama mana dia mana dia. 

Tudiaaa ayat mak aku, pedas je. Panas je rasa. Haihhh.

Situasi lain ketika aku menggunakan suara ala ala soprano, pitch paling tinggi dalam sejarah suara semua perempuan, bajet macam ning baizura untuk menjerkah anak anak sedara aku yang sangat bebai takmau dengar cakap.

Mama: Suara hang macam guruh bunyinya. Itu kalau  rombongan nak mai meminang, depa dok kat pagaq dengaq sora hang teruih pakat lari balik. Tak jadi nak mai dah. 

Adik: Kakak, masa hang kecik dulu, hang tertelan mikrofon kan?

Eh aku dah mula rasa tak ada kena mengena pun sebenarnya dengan apa yang aku nak bincangkan di atas.

glosari:
jerkah: ucapan yang kasar dengan suara yang keras untuk menakutkan atau mengejutkan, tengking, herdik, sergah.

p/s: aku tulis sebab ada seorang kawan aku tak tahu apa itu jerkah. hehh.

No comments:

Post a Comment