Friday, February 17

sentap dan sexist.

Sentap. Aku tak tahulah word tu datang dari mana, kejadah aku nak cari dalam kamus kan, even aku suka baca kamus, tapi bukanlah tujuan aku hidup atas muka bumi fana ni nak mencari maksud word itu saja. Tapi itu yang aku nak huraikan sekarang. Bahasa mudahnya, terasa hati. Itu peribahasa, sayang. Terasa hati. Sentap lah. Aku tak tahu sebenarnya nak describe word sentap ni, but word tu banyak jugak masuk dalam hidup aku yang bosan ni. Haihh.

Tak ada apa sebenarnya. Cuma nak bercerita tentang seorang kawan. Kawan saja, bukan sahabat. Ceritanya, dia memang sexist. Sexistnya sampai aku rasa tak seksi langsung. Malah aku nampak bangang betul dia tu. Kejadah nak kutuk perempuan sampai macam tu. Menyampah pulak aku. Bukanlah aku bela sangat kaum aku, err banyak juga perempuan bodoh bangang bebai dan yang sewaktu dengannya, aku pun sama bodohnya kadang kadang, but ayat kau tu, buat seluruh dunia macam nak tengok kau seorang sajalah makhluk hakiki paling comel sempurna perfect tak ada salah silap langsung kan. Kepala hotak lutut kau. Itu bangang tahu. Terima kekurangan dan kelebihan orang itu satu seni tahu. Seni hubungan sosial sesama manusia. Okay ini aku merapu. Tapi yang aku tahu,  kau pun kadang kadang bangangnya sama je dengan perempuan perempuan bangang tu.

Haihh, kalau perempuan asyik sentap, dikatanya manja, perempuan makluk bangang tak reti lain menangis je kerja, eh kepala hotak kau. Habis air mata yang ada bukan untuk lap cermin kereta, isi dalam akuarium, kejadah, biarlah dia air mata dia bukan air mata kau. Ohh aku faham betina perempuan perempuan tu cari kau kan bila ada problem. Dah apahal. Kau tak perlu nak buat baik pujuk pujuk diorang dengan ayat manis bergula bergaram kau, then kutuk belakang, ehh memang ayam kau ney. Dah tak suka kau cakap je kat betina betina tu. Biar dorang tahu kau tak suka perempuan menangis. Dorang pun tak payah nak mengadu kat kau. Menyampah. Sepatutnya kau kena lempang mak adik perempuan kau menangis. Dan bila bini kau menangis sakit nak beranak nanti, kau sumbat mulut dia dengan kain dan blah. Itu baru lelaki macam kau. Itu pun kalau ada orang nak buat kau jadi laki. Okay itu jahat.

Sexist itu tak perlu, semua orang, lelaki perempuan, tengah tengah atau tak ada jantina itu punya perasaan, sama ada kau suka atau tak, semua orang ada perasaan. Bajet lelaki tak menangis. Bajet perempuan lemah sangat. Eh come on lah kawan, terima kekurangan semua orang dan terima kekurangan kau sendiri. Tak perlu nak menyampah dengan semua orang. Aku dah cakap, semua orang ada kekurangan dan kelebihan. Sebab itu wujudnya lelaki dan perempuan, saling melengkapi sesama sendiri, kalau kau tak suka teori tu, kau boleh pergi mati. Jangan sembunyi dalam dunia ni. Pergi.

p/s: eh tajuk pidato aku, sentap atau sexist ini? -.-

No comments:

Post a Comment