Monday, December 5

nama.

         nama aku raihan nabilah binti ab rahman. kawan-kawan aku pernah tanya, kenapa ab? macam abby abadi? oh tidaklah. itu hanya kesilapan biasa normal dan azali seorang jururawat pemalas yang tak tahu mengeja. eh pandai pandai je mengata. okay sori nurse tak sengaja. aku mana tahu apa apa. masa itu aku kecil lagi, tahu menangis sahaja. lagipun aku kan lahir 5 kilogram, tentulah tak mampu buat apa apa. nak bangun pun tak daya. gemuk sangat agaknya. macam ayam panggang tergolek golek atas bara. oh itu yang mereka kata. sebelum sampai rumah, makcik makcik tepi katil hospital sibuk mengata. semua nak tengok aku yang tengah membuta. sibuk satu hospital dicanang pasal aku segala. sedara sedara pula terlopong dan buntang biji mata. mulut pula terbuka. eh macam aku pecah rekod dunia pula. rileklah. 5 kilo sahaja. bukan ada apa apa. kehkeh. melampau kan. entah dari mana datangnya saiz aku itu, tapi yang semua orang pelik, kenapa sekarang aku kurus pula. entahlah makcik makcik nurse orang orang kampung oi, aku tak berminat nak kaji pula kenapa. buang masa. anggap saja aku bayi ajaib yang memang ditakdirkan untuk hidup di atas dunia, bersama makhluk makhluk alam yang sifatnya tidak serupa. aku bangga tahu, jadi bayi itu. sampai sekarang belum ada yang pecahkan rekod aku di hospital itu. belum ada rasanya. jadi rasa bangga itu masih membara, menyala nyala. oh ingat lagi mama kata, "jangan jadi anak derhaka!" oh tidaklah mama. anak kesayangan comel mama ini tak mampu jauh dari kasih sayang agung yang mama beri, jadi tidak mampu dan tidak mahu jadi anak derhaka. oh maaf ya, kalau mama terasa. pasti ada. kerana selalu sakitkan hati mama, bagai jadi makanan ruji aku pula. bukan aku sengaja, cuma itu cara aku bermanja. kasar juga ya. mama kata begitu kerana belum hilang sakitnya. sakit dengan bukaan ruang luas amat kerana saiz anaknya yang buat doktor juga terbeliak mata. mama, minta maaf ya.

        oh aku mahu bercakap pasal nama. raihan nabilah. maksudnya aku punya. kerana namanya juga aku yang punya. raihan itu wangian syurga. juga rezeki yang tak terhingga. juga tumbuh tumbuhan yang harum baunya. hebat kan maksudnya? sebab itu juga salah satu sebab aku sayang abah dan mama. kerana beri aku nama yang sempurna. nabilah pula yang cerdik. cerdik lah aku. usia tiga setengah sudah boleh baca. usia empat sudah boleh memegang dan bermain komputer pula. sampai sekarang komputer lusuh, eh bukan lusuh tetapi buruk itu aku simpan. untuk buat kenangan di hari tua. tentang masa kecilku yang penuh suria.

oh bukan aku bangga, hanya mahu bercerita. untuk mengagungkan orang tua. yang banyak mengenalkan aku pada dunia. sejak pertama aku aku membuka mata. sehingga sekarang, dan sehingga aku berjaya.

oh sudah aku cuma bercerita. bukan mahu membuat orang muntah merata rata. bukan mahu orang mengata aku suka membangga bangga. kalau tak suka, kau boleh keluar saja.

No comments:

Post a Comment