Sunday, December 4

rintihan anak haram di kaki lima

kaki lima kotor itu menghampari tanah
untuk budak kecil bermuka comot itu
budak itu berdiri di situ
mencari apa entah tiada siapa yang tahu
andai tanya pun dia malu malu
kerana dia juga tidak tahu
kerna itulah wajahnya nampak keliru

aku dekati dia
berikan dia roti gardenia
tanya namanya
oh mukanya nampak gembira

namun
bila aku tanya dia anak siapa
oh dia tersentak tengok aku pula
butir mutiara itu jatuh tanpa dia seka
aku tergamam tak tahu apa apa

kasihan dia
tidak punya apa apa
malah dia masih mencari
untung takdirnya
dia tidak putus asa
kerana katanya
ibu itu semua orang punya
maka dia juga pasti ada
meskipun ibu itu tidak mengakuinya.

oh dia anak haram rupanya
dibuang di longkang di taman sana
membesar di rumah entah siapa siapa
mujur dikutip jika tidak tinggal mayat saja

dia cerita
dia mahu seorang ibu
dia minta pada aku
tetapi aku buntu
aku juga tidak tahu
mana ibu durjana itu.

dia pegang tangan lembut aku
lihat aku dengan mata berair dan kotor
dia beritahu dia mahu ibu
aku berjanji
dan tinggalkan dia dengan rasa pilu
tapi aku berharap
suatu hari
aku tidak lagi melihat dia seperti itu.

No comments:

Post a Comment